Daarbij was hij al behoorlijk stoned – In de studio met Micah P. Hinson

Lang verhaal kort: spelen deed-ie ‘m niet.

2010 en m’n stage bij een platenmaatschappij zat erop. Na zes maanden vertrok ik met een goede beoordeling, inzicht in de muziekindustrie en een tas vol cd’s. In die tas een nieuw favoriet album: And The Red Empire van Micah P. Hinson.

Kende de beste man niet, maar had onlangs wel een groot zwak ontwikkeld voor Tom Waits (en dan met name voor zijn warme, romantische, melancholische, dronkemansliedjes uit het begin van z’n carrière) en dat kwartje viel ook bij het luisteren van de Nieuwe Favoriet. Vrij snel stuitte ik met ‘Tell Me It Ain’t So’ op een liedje dat ik in de jaren daarna nog vaak als “een van de mooiste ooit” zou bestempelen.

Afgelopen week mocht ik twee uur met Micah P. Hinson in een opnamestudio verblijven. Een nieuwe plaat is uit (The Holy Strangers) en zodoende een mooie gelegenheid voor een kleine 2 Meter-Sessie.

Tijdens een technische break vroeg ik voorzichtig naar ‘Tell Me It Ain’t So’. Een paar liedjes van de nieuwe plaat had-ie gespeeld en ik viste nu naar die klassieker. Niks mooier dan dat een van je favorieten op een paar meter van je wordt gespeeld, nietwaar?

Nu moet je weten dat Micah P. Hinson een bijzondere man is. Zijn kijk op de wereld is een complexe. Over alles heeft hij een mening, van politiek tot skaten (zijn bord met een Maria-afbeelding had-ie mee) en het liefst zou hij de hele dag praten. Daarbij was hij al behoorlijk stoned.

Lang verhaal kort: spelen deed-ie ‘m niet. Wel kreeg ik een lang, sloom antwoord dat ik ter plekke niet zo goed kon volgen. Dankzij de altijd meelopende tape begrijp ik nu dat hij benadrukte wat ik inderdaad zo mooi aan het liedje vind:

“We did a lot of work on it. When you listen to it next, listen to the drums. And they start of like so close nit and as the song gets bigger, we added more and more microphones on the drums. We used a lot of little tricks of that… A guy named John Congleton, he won a Grammy for working with Celine Dion, but also reputable things like… he mixed all of Explosions In The Sky’s records, did some work with St. Vincent… So yeah.”

So yeah, dat dus. Mooiste moment: als het orgeltje erin knalt, op 2:26.

I’ve been constantly parading what isn’t mine
Tell me it ain’t so
Please tell me it ain’t so